tisdag 17 mars 2009

Vilket välfärdsproblem


Diamantia.com
Aftonbladets Jessica Ritzén testar hur man klarar sig på socialbidrag, 97 kronor om dagen.

Att ens fundera på om man ska klara sig på 3000kr i socialbidra i en månad efter det att hyra och räkningar är betalda verkar vara det ultimata välfärdsproblemet. Det är väl inte meningen att man ska leva ett helt liv på soclialbidrag, det är menat som en hjälp under en övergångsperiod så att vi inte ska svälta ihjäl medan vi ordnar annan inkomst. 

Jag håller med bloggen Sett ur en västersgötskas ögon,  jag hade med lätthet klarat det jag med och jag hade till och med gjort det med tacksamhet över att jag bor i ett land där jag får 3000 till mat från dom gemensamma skattepengar utan att behöva göre någon form av motprestation för att få dom. af

2 kommentarer:

Anonym sa...

För att kvittera ut ekonomiskt bistånd måste du varje månad lämna in alla dina räkningar med ansökan och legitimation. Du måste visa upp en lista på sökta jobb annars får du ingen ersättning. Du måste var inskriven på arbetsförmedlingen och följa alla deras aktiviteter.

Du måste ha sålt din bil och bostadsrätt samt gjort av med alla finansiella tillgångar. Du måste lämna en fullmakt där dom kollar igenom dina bankkonton och hör av sig till skatteverket, csn, försäkringskassan, bilregistreringen. Så det är ju inte så att man bara kan gå in och hämta pengar direkt. Men det är väl lät att ha åsikter om nått som man inte vet något om.

Anonym sa...

Jag tror aila vet det du skriver om. Jag vet det också, håller fullt och fast med att det skall vara en hjälp när man hamnat i en kris. Man skall redovisa exakta utgifter varje månad och sen vara jäkligt tacksam att man bor i ett land där man får 3000 kr i månaden till mat. Under tiden skall man söka jobb 12 timmar om dagen.