Jag blev rånad
För några veckor sedan råkade jag ut för att mitt kontantkort helt plötsligt var tomt, jag tog kontakt med min operatör och dom kunde konstantera att en betaltjänst drog ett antal kronor varje vecka till någon spelsajt. Jag fick då veta att jag skulle skicka STOP till ett visst nummer, jag gjorde det och det fungerade som tur var.
Nu hade jag tur som hade ett kontantkort och inte ett abbonemang, jag blev "bara" av med tvåhundra kronor, jag kan tänka mig att jag skulle ha kunnat råka lika illa ut som han som fick en räkning på över 40 000 tusen.
Jag mejlade företaget som hade prackat på mig tjänsten och hotade med att anmäla dom om jag inte fick tillbaka pengarna men dom sa bara att någon hade beställt tjänsten från min telefon och det var inte deras problem om någon annan hade haft tillgång till telefonen utom jag.
Nu är det så att ingen annan har tillgång till min telefon för jag har den alltid med mig men det fanns ingenting jag kunde göra för att få tillbaka mina pengar. Jag är dock glad att jag blev av med dom men jag antar att det bara berodde på att kontantkortet tog slut och inte på deras välvilja att avsluta tjänsten. Finns det ingen som kan sätta stopp för dessa "pirater" som helt fräckt bara stjäl pengar från mig och jag kan absolut inte göra nåt åt det?
Läs även andra bloggares åsikter om,
3 kommentarer:
Hej Ja självklart har man själv råkat ut för detta. Trots att jag aldrig har varit intresserad av dessa sms eller beställt tjänsten.
Jag frågade då min operatör hur detta var möjligt, och fick till svar att det krävs en lagändring i Sverige för att komma åt skojarna.
Det är med andra ord fritt fram, och den första operatören som ställer sig på kundens sida får gärna höra av sig, får då flyttar jag mitt abonnemang ditt på en gång
För mig var det bara tvåhundra kronor men man känner sig så blåst när man vet att ingen har använt telefonen utom jag och ändå påstår dom att det är mitt eget fel.
Mitt barnbarn har råkat ut för en s k "prenumeration" av en tjänst, då hon inte kunde tolka att det pop-up formulär med ett IQ-test, som dök upp på Facebook, kostade pengar. Alla som drabbas ska vända sig till Etiska rådet för Betalteletjänster
http://www.etiskaradet.se/
och Konsumenternas Tele- och Internetbyrå http://www.ktib.se/OmOss/
Själv har jag bestämt mig för att ta ett allvarligt samtal med operatörens VD om branschens ansvar för det som pågår.
Skicka en kommentar