torsdag 30 april 2009

Piratpartiet förlorar på svinpesten


Diamantia.com

Piratpartiet kan få se sig slagen av svinpesten

Om det har varit för någon vecka sedan så hade jag kunna sätta vad som helst på att piratpartiet hade kommit in i EU-parlamentet med etthundra procents säkerhet men nu är jag inte längre så säker på hur folk resonerar. Nätsäkerheten har engagerat så många människor under så lång tid och arga människor brukar ha en tendens att byta till någonting annat som gör dom mindre arga. 

Nu har dock säkerheten på internet överskuggats med en annan och betydligt allvarligare säkerhetsaspect nämligen svininfluensan och då tror jag att folk kommer att tveka lite om att piratpartiet är redo att ta itu med frågor som gäller den kroppsliga säkerheten för oss och inte bara den nog så viktiga nätsäkerheten. 

Folk kommer nog att ta det säkra före det osäkra och rösta på dom partier som har störst erfarenhet att driva dom viktiga hälsofrågorna som kommer att dominera EU under lång tid framöver. Jag kan ha fel om piratpartiet dom kanske är rustade att ta hand om allt som dyker upp i samband med en pandemi, men det kan hända att gemene man kommer att falla tillbaka på det som känns tryggt och invant. Till slut  så hoppas jag att många kommer till valurnorna så att inte det gamla och invanda blir att dom stannat hemma. 

Läs även andra bloggares åsikter om, 

6 kommentarer:

Ekke sa...

Måste dock säga att svininfluensan är något överdriven, i Sverige dör runt 2000 personer av den såkallade "vanliga" influensan varje år.

Aila sa...

ja, givetvis att det gör men med det stor mediauppbådet som skriver om svininfluensan så hamnar piratpartiet och internetsäkerheten i bakgrunder för den kroppsliga säkerheten och det kan minska den våg som piratpartiet har flutit på sista tiden.

Bengt sa...

Alltså, jag förstår vad du menar, att mediafokus nu skulle underlätta för PP att komma in i EU men att folk skulle välja de traditionella partierna p.g.a att de skulle hantera influensan bättre... *haahahahahahaha* :D Vilken humor du har ibland.

F.ö. tror jag de kommer in i alla fall för de 40% eller vad det är som släpar sig till valurnorna i juni kommer proteströsta ändå för de är så trötta på både höger och vänster.

Anonym sa...

Wash your hands from the old politics. Not your common fellow.
Drabbas av det sunda förnuftets influensa. Den står Piratpartiet för.

Aila sa...

@Bengt, jag är inte så säker på det, människor har en benägenhet att falla tillbaka på tryggt och invant när någonting hotar dom själva och deras familjer. Jag kan ha fel men jag tror att svininfluensan kommer att minska Piratpartiets chanser att komma in i EU-parlamentet. Jag får väl äta upp det påståendet med senap på senare men det är smällar man får ta=)

Anonym sa...

Med tanke på att regeringen(Reinfeldt)Tog bort en miljard som avsatts gemensamt av alla partier för en egen fabrik för vaccintillverkning så snarare stärker det PP:s styrka