onsdag 24 juni 2009

När får vi gå nakna på stan

Bara bröst i Malmö

Om det blir tillåtet att bada topless på badhusen så måste det ju bli tillåtet att bada topless på badstranden och nästa steg är väl att det är tillåtet att gå topless på stan.

Det är väl redan tillåtet för män att visa sin bringa utan en tråd på överkroppen så varför måste kvinnor skyla sig när det är varmt och soligt under statspromenaden.

Om rätt ska vara rätt så ser jag inte heller någon skillnad på bara bröst och en bar rumpa så det är väl bara att klä av sig och njuta av solen medan man sjunger allsång på Skansen.

Läs även andra bloggares åsikter om

Respito.com

15 kommentarer:

Skål! sa...

Sverige avvecklar sig självt. Inte bara att ekonomin regleras sönder och skattas sönder, nu skall också kläderna av.

Anders sa...

Tja, topless på stranden är väl redan rätt accepterat. Det var ju faktiskt när de här tjejerna även ville bada med samma klädsel som killarna i badhuset som det blev rabalder.
HU! En kvinna som klär sig som en man! Vart är världen på väg? Och vad skall vi säga till barnen om de får se ett kvinnobröst? Kvinnans kropp är ju ett enda stort sexobjekt som bara finns för mannens åtrå, eller?
Näe, ÄNTLIGEN! Säger jag...

Messias sa...

Så otroligt dumt att en sån här sak ens tar upp politikers tid...
Det ska vara fritt fram att bada naken om man så önskar, inte fasen är det en politisk fråga.

Aila sa...

Det är väl den tryckande värmen idag som gör att jag känner mig extra villig att slänga kläderna. Om sanningen ska fram så vill jag inte gå omkring naken på stan själv eller se alla ostrukna kostymer dinglande framför näsan på restauranger och i kassakön på ICA (inte en nudist som letar efter någonting i botten på frysdisken heller) Vårt klimat gör sig inte riktigt för fullständig nakenhet och visst är det snyggare att smycka kroppen med lite vackra kläder och annat vackert. Tänk så trist stadsbilden skulle bli med en massa olika nyanser av skärt som enda färgklick.=)

Pinjata sa...

Vi i Sverige är inte mycket bättre än talibanerna. Där var/är kvinnorna tvungna att dölja sin hud och männen ha tomteskägg. Fritt fram för nakenbad säger jag. Sluta se kroppen som ett sexobjekt.

Anonym sa...

För 25 år sen var det norm snarare än undantag att kvinnor badade topless. Varken jag själv eller någon annan jag känner tog nån skada av det, såvitt jag vet.

Varför menar du att det skulle gå sämre nu när "fenomenet" är marginellt? (Än vad det gick när var och varannan kvinna badade topless)

Messias sa...

"Tänk så trist stadsbilden skulle bli med en massa olika nyanser av skärt som enda färgklick.=)"

Så skulle det ju knappast bli, men folk skall kunna välja själv enligt mig. Att se en nudist här och där stör iaf. inte mig.

Under min uppväxt var minst 50% av tjejerna toppless på stränderna, och det var inte något jag överhuvudtaget reflekterade över.

Vi kan välja själva, det är kontentan av det hela.

Aila sa...

För min del så får folk gå klädda eller oklädda hur mycket dom vill, det skulle till och med kunna underlätta för mig om folk var utan kläder eftersom jag är ansiktsblind=)

Anonym sa...

Bara bröst och slöja, det är malmös nya kostym.

Från dokumentärprogarm vet vi nu hur illa till mods svenska sjuåringar känner sig med allt drickande av alkohol i deras närvaro. Fråga dem vad de tycker om att se tanter med bara bröst i simhallen.

Aila sa...

@Anonym l6.37, Såvida tanterna med dom bara brösten inte dricker alkohol i simhallen så far nog barnen inte illa av det dom ser. Dom ser ingenting som dom inte sett förr och om ingen gör så stor sak av det så tror jag inte att dom reagerar nämnvärt.

Anonym sa...

"Sluta se kroppen som ett sexobjekt", skriver någon. Nu råkar det vara så att människan är en sexuell varelse, vare sig vi vill det eller ej. De flesta av oss har en sexualdrift och i det sammanhanget är vår syn på andras kroppar inte obetydlig, den som säger något annat är antingen blind eller en hycklare.

Gealach sa...

Ja, det är ju en rimlig följd, är det naturligt i simhallen så är det väl naturligt ute på stan också... Eller nåt...

Messias sa...

"Fråga dem vad de tycker om att se tanter med bara bröst i simhallen."

Det där har ju bara med hur en 7-åring idag är uppfostrad. Har dom aldrig sett ett par bröst sen dom slutade amma, är det ju självklart dom kommer säga nåt.

Uppfostra folk att det är fint/naturligt att gå barfota i ett par decennier.
Har man sen skor, då rasar världen samman (igen).

Anonym sa...

Om definitionen är att ha badkläder vad säger de om en kvinna eller man kommer i enbart en topp?

Linda sa...

Hej! Vad ar det nu for adress morfar har om man vill skicka ett kort till han? Skriv svar pa min gmail. Kramis vi hors // Linda