Det finns så många anledningar till att eleverna inte lyckas få dom betyg som dom egentligen skulle kunna få. Alla elever har inte samma förutsättningar och kan bli hämmade på grund av mobbing, sjukdom, dåligt föräldrastöd, missbrukande föräldrar och annat som faller utanför deras kontroll.
När sen eleven blir äldre, myndig och bestämmer själva över sitt liv så ska dom ha rätt till att läsa in vad dom inte har haft möjlighet till när dom var yngre. Ingen ska bli straffad på grund av yttre omständigheter som dom inte har haft någon kontroll över.
Om sen någon på grund av lathet vill läsa upp sina betyg så är väl det med bara bra för samhället, det är väl ändå så att utbildade människor för utvecklingen framåt och skapar välstånd som alla kan dra nytta av.
Läs även andra bloggares åsikter om
8 kommentarer:
Att vi andra helt enkelt inte kommer in på våra utbildningar därför att många läser den lättare komvuxutbildningen och konkurrerar ut våra betyg verkar många missa att ta i bektande.
Varför ska de som får den andra chansen få en gräddfil in till de utbildningar som kräver toppbetyg när vissa helt enkelt inte kan få MVH i bild eller musik vilket krävs för 20.0 utbildningar.
De som gör rätt för sig ska premieras, de som behöver en andra chans därför att de INTE klarade av sin gymnasieskola får ändå en gräddfil då komvux är så mycket lättare. Efter några år på universitet så går det lätt att se vilka som har komvuxbetyg och vilka som har gymnasiebetyg. Kraven är UPPENBART inte desamma på alla ställen i landet inom komvux. Vissa kommunen har bra krav och ger rättvisa betyg medan de flesta absolut inte har samma krav på Komvux som gå gymnasiet.
Förmågan att kunna prestera riktigt bra på gymnasiet är en mognadsfråga. Både biologiskt och psykologiskt. Att frånta möjligheten att läsa upp betyg, för de som inte hade studiemognad under gymnasiet, är ett uttryck för demokratiskt oförstånd.
Att komvux skulle vara lättare är fel. Studieformerna på gymnasiet och på komvux är annorlunda, men det kan både vara enklare och svårare att läsa under tonåren och på komvux.
Det relevanta är kompetensnivån. Högre betyg betyder högre kompetens, även om den läses i vuxen ålder.
Jag har precis skickat mail - http://www.regeringen.se/sb/d/7384 - gör det ni också.
Förslaget är så ogenomtänkt. Skall de som totalfallerar i gymnasiet få göra om men de medelmåttiga eleverna får livslånga betyg?
Vad är logiken i detta, samhället byggs av ständig utveckling, varför skall inte medborgarna få ta del av ständig kunskapsutveckling?
Detta är djupt odemokratiskt och det är inte en ekonomisk fråga utan ett rent systemfel. Samhället vi gemensamt finansierar skall ge alla personer likvärdiga rättigheter i alla situationer.
Jag som röstar borgerligt förstår inte hur en individ kan gynnas av att samhället anser att de kollektiva lösningarna ger en totalt sett bättre kostnadsmassa, trots att konsekvensen för individen blir enormt negativ. Detta är inte borgerlig politik,
gör om, gör rätt.
Till de som uppenbarligen inte läst artikeln (t.ex Ernst):
"Däremot ska det fortfarande gå att tenta upp betyget."
Besvarar det din fråga ("Skall de som totalfallerar i gymnasiet få göra om men de medelmåttiga eleverna får livslånga betyg?")?
Om inte, så ska jag förklara för dig:
Vad det betyder är att man fortfarande kan höja sina betyg, men man måste anstränga sig själv och studera på egen hand. Något man måste klara av för att ens klara sig på högskolan (riktiga linjer/program). Om man inte klarar av att studera på egen hand, så kommer man inte klara av högskolan ändå. Alltså är det bara positivt att de som inte klarar av det hela, inte kommer in.
Att staten erbjuder något till folket är alltid sällsynt men positivt, men att förvänta sig att staten ska erbjuda samma utbildning två gånger är motbjudande korkat. Men om ni super/skolkar bort gymnasiet, då är det inte mer än rätt att ni får läsa in det hela på egen hand. Dock bör det såklart (vilket hans förslag tydligen då innehåller) finnas en möjlighet att tenta upp betygen.
Illwill: *applåder* Kunde inte sagt det bättre själv. Sluta kverulera och börja plugga. Finns ingen anledning att bekosta en höjning av betyg för någon som redan har godkänt. Det ska man som sagt klara på egen hand, annars klarar man inte heller en högre utbildning.
Som sagt så finns det olika anledningar till att att elever inte får dom betyg dom skulle kunna få redan i grundskolan/gymnasiet så jag tycker inte att man ska förutsätta att det beror på lathet eller att dom supit bort chansen. Det kan mycket väl vara så att det är föräldrarna som har varit lata och supit bort sitt barns chanser och då är det cyniskt att säga att tåget redan har gått och dom får fixa det själva. Det måste finnas utrymme för att se på varje enskillt fall olika och det tror jag att det även i fortsättningen kommer vara en möjlighet även med en hårdare inställning till vem som får en andra chans.
Mina betyg var för visso godkända i alla ämnen men knappt mer än så, och jag har levt större delen av mitt liv i olika bidragssystem. Men så en dag fick jag chansen och idag har jag maxat ut mina betyg och är på väg in i en akademisk karriär.
Jag hade stora problem i tonåren. Min far hade alkoholproblem och jag var hårt mobbad.
Jag har 133 i IQ så min begåvning är det inget fel på, det krävs att jag inte är med på lektionerna överhuvudtaget för att få IG. Men mina sociala problem på den tiden tillät mig att visa min potential eller min vilja. Den lärde mig att jag inte var något värd och att jag inte behövde försöka. Men jag har också en diagnos idag för något man inte upptäckte förrän 1997, alltså 2 år efter jag tog studenten. Diagnosen var starkt bidragande faktor till mina problem och tyvärr också så att jag behöver starka kunskaper för att vara konkurrenskraftig på arbetsmarknaden.
I det här systemet skulle jag blivit bidragsberoende i resten av mitt liv.
Högskoleprovet är kass för det ger dig inte kunskaperna, dessutom är det dåligt konstruerat . Tentor är kass för det ger dig inte motivationen, stödet, vännerna som du behöver, i synnerhet om du blivit socialt isolerad och fått fel självuppfattning (vilket är ett Svenskt folkhälsoproblem).
Min nyförvärvade kunskapsnivå och den motivation mina lärare gett mig, och mina nya vänner, har gett mig ett nytt liv. I mina nästkommande år i arbetslivet är det min tur att värna av förbättrad folkbildning och bidra till att bygga ett starkare Sverige.
För ett öppet betygsystem är inte bara där för dem som misslyckats i skolan. Det är inte rimligt att arbeta 47 år av sitt liv på samma kunskapsnivå. Vi lever i en värld i snabb förändring med en snabbt växande asienmarknad. Vi kommer behöva all förstärkning av utbildningssystemet vi kan få och vi behöver motivera så många som möjligt att utbilda sig.
Öppenheten är inte bara till för jobben, den är också viktig för att hålla sociala problem så låga som möjligt. Det finns tydliga samband mellan låg utbildningsnivå, kriminalitet, arbetslöshet och utanförskap.
Utbildning är samtidigt av stark betydelse för att stärka funktionen i en demokrati, ett folk med låg utbildningsnivå är ohyggligt lättmanipulerat för de extremistiska agendor som vill slå ut systemet i sin helhet.
Ett samhälle som vill vara starkt socialt och ekonomiskt behöver ha ett välutbildat folk och det är en investering med den största avkastning du kan få ut.
Så tro inte att det här är någon ekonomisk besparing att spara några futtiga slantar på att hindra "taktikpluggare". Det är en vrakförlust, ekonomiskt, socialt och intellektuellt.
Jag tror att komvux länge har varit en av våra viktigaste investeringar, både för att hålla oss konkurrenskraftiga med omvärlden och för att hålla social statistik positiv. Det här känns som ett bidrag till att förstöra det som gör Sverige starkt.
Skicka en kommentar