onsdag 22 juli 2009

Det händer överallt

Det är ingen separat olycklig enskild händelse. Det händer överallt att personal uteblir från besök hos äldre med lite dåligt minne. Min mamma har hemtjänst, hon har inte dåligt minne, hon är fullständigt klar i knoppen men skraltig i kroppen.

Hon har hjälp tre gånger om dagen och det händer en till två gånger i veckan att hemtjänstpersonal uteblivit från en tid hos henne, som tur är så kan hon ringa själv och tala om det men genom att hon är inne i hemtjänstsvängen så hör hon om horribla fall som aldrig kommer till någons kännedom.

Folk som inte får mat för att dom inte kan äta själva och hemtjänsten inte har tid att mata dom, vikarier under sommaren som struntar i att gå till vissa för att tiden inte räcker till (och dom lika inte kommer ihåg om någon varit där) men meddelar inte att dom inte har varit där med påföljd att människor inte får blöjor bytt eller annan humanitär vård tillgodosedd.

Jag har hört hundra andra ännu värre saker men eftersom jag inte kan verifiera dom så vill jag inte anklaga personal som till 99% är duktiga och omtänksamma men gudarna ska veta att gamla dementa människor som säger att hjälpen inte har kommit har inte alla gånger så dåligt minne.

Läs även andra bloggares åsikter om

2 kommentarer:

Anonym sa...

Instämmer. Min gamla dementa mamma bodde hos mig men eftersom jag jobbade till sent skulle hemtjänsten komma vid tiotiden och natta henne, se till att hon var ren och ge henne medicin. Alltför många gånger när jag kom hem var medicinen kvar i dosetten och mamma nerkladdad. Efter tre veckor fick den hemtjänsten avsked på grått papper och en annan utförare tog vid. Det gick bättre men inte helt bra. Nu är mamma borta och jag lovar och svär att den dag jag får demensdiagnos sätter jag mig i bilen och leder in avgaserna i kupén.

Aila sa...

Det var tråkigt att din mamma inte blev väl omskött men det är inte ovanligt att det händer. Jag tror dessutom att det kommer att bli värre.

Det där med bilen och avgaserna i kupén är ingen god idé, dagens bilar har katalysator och dom avgaserna är inte farligare att andas in än luften utanför bilen=)=)