fredag 14 augusti 2009

Att gråta är bättre än alla mediciner i världen

Jag tror att människor behöver gråta mer, inte bara kvinnor. När man gråter så sjunker stresshormonet kortisol i kroppen och man känner sig lugn och avslappnad när man har gråtit en skvätt.

Det spelar ingen roll om det är till en tårdrypande film eller om man gråter för att man har sorg. Att gråta är hälsosamt det har samma helande och lindrande effekter som skratt för både när man gråter och skrattar så frigörs endorfiner som är kroppens naturliga smärtstillande och lugnande ämne.

Jag kan slå vad om att det skulle behövas mycket mindre lugnande och smärtstillande mediciner om folk både grät och skrattade mer. Att ett gott skratt förlänger livet är väl en vedertagen sanning men ännu bättre är att varva skrattet med gråt då optimerar man sina chanser att bli hundra år och vara frisk hela vägen till sankte per.

Så att gråta och skratta så mycket man hinner är den bästa medicinen mot det mesta, det är dom som lever där mittemellan utan att tordas visa känslor som oftare drabbas av stressrelaterade sjukdomar.

Läs även andra bloggares åsikter om

2 kommentarer:

Gunilla sa...

Det stämmer att gråten förlöser, men jag hoppas ändå inte att jag blir hundra år.

Aila sa...

Om jag får vara frisk så kan jag tänka mig att bli hundra år gammal. Det är så mycket jag fortfarande vill göra och jag hinner dit vi alla ska i sinom tid och om man blandrar gråten med skratt så blir resan enklare.