tisdag 4 augusti 2009

Jag har bundit lånen

Dom lärda säger att räntehöjningen inte kommer än och att vi ska sitta lugnt i båten och vänta. Jag har inte gjort det, jag har bundit ränta nu.

Det är klart att banker inte vill att man binder räntan när den är som lägst men varför vänta en månad eller två när lika räntan kommer att stiga, och det kommer den att gör, snabbt och mycket. När det korta räntan är låg så har även den långsiktiga bindningstiden låg ränta och den höjs den med när den kortsiktiga höjs.

En vacker eller regnig måndag morgon inom en snar framtid kommer vi att vakna till rubrikerna att räntan höjts kraftigt och då är det redan försent att binda, varför vänta och få en chockhöjning lagom till jul när man kan binda nu och sitta tryggt med en ränta som man vet att man har och kan leva med än att chansa och sitta där med skägget i brevlådan för att man väntat för länge.

Det är min helt egna personliga uppfattning och alla ska göra som dom vill men jag bär gärna med mig ett paraply när jag ser tunga regnmoln i horisonten.

Läs även andra bloggares åsikter om

Inga kommentarer: