torsdag 13 augusti 2009

Uppbränd med en cigarett i handen

Jag har på nära håll sett ett brandskadad man som tände eld på sig själv och hela lägenheten på grund av sängrökning. Det är min far, han låg nedsövd i månader och fick genomgå många smärtsamma transplantationer som han dock överlevde mot alla odds.

Han är inte vacker idag, han har bara två fingrar kvar och tro det eller ej han röker fortfarande. Han kan knappt andas heller för den delen för han har kol på grund av rökningen. Jag själv slutade röka för snart tolv år sedan men jag kan garantera att om jag fortfarande hade rökt vid olyckstillfället så hade jag slutat omedelbart.

Jag stod vid sängen på brandskadekliniken i Uppsala och såg på en helt inlindad man fastkopplad i en respirator och fick höra minst tio gånger att han inte skulle leva nästa dag.

Jag skulle önska att bilderna på han skulle vara en av dom avskräckande bilderna som eventuellt ska hamna som "reklam" på cigarettpaketen.

Hans två röda klumpar till händer med sårigt skinn tunt som pergament och på ena klumpen två svartgula fingrar som fortfarande håller i en cigarett och bakom handen hörs ett väsande och pipande ljud av hans ansträngda andning när röken sipprar ut i mungipan.

Om inte den bilden skulle avskräcka en rökare eller två så vet jag inte vad som skulle kunna göra det.

Läs även andra bloggares åsikter om

Respito.com

Inga kommentarer: