tisdag 22 september 2009

Jag skulle överväga saken noga!

Michael Casey Wilson rånade en bank för att han inte klarade sina bolån och var rädd för att hustrun skulle hamna på bar backe när han dör.

Som det ser ut nu med världsekonomin, allt man hör om hur försäkringskassan behandlar sjuka människor och hur arbetslösa får gå från hus och hem så skulle tanken på ett bankrån inte vara långt borta om jag var den som drog in inkomsten till familjen och jag bara hade ett eller två år kvar att leva.

Om jag misstänkte eller var orolig för att mina efterlevande skulle få det svårt och kanske bli hemlösa så skulle jag allvarligt överväga att göra någonting olagligt för att säkra deras ekonomi efter det jag var borta. Mannen gjorde bara vad samhället kräver av alla människor, han försöker själv ordna sin ekonomi innan har dör, att han gör det på ett sätt som är olagligt har jag full förståelse för.

Jag tror att om man har gjort allt man kan för att ordna det på bästa sätt för sina efterlevande men till slut insett att man inte skulle fixa det innan man dör så är det lätt att tänka som han gjorde, -om jag klarar det så är det bra och om jag inte klarar det så blir utgången det det var från början, han har egentligen ingenting att förlora förutom att han blir fråntagen samvaron med hustrun under den sista tiden.

Jag tycker att det är samhället som ska se det som ett misslyckande att mannen varit så orolig för efterlevande att han har ansett den nödvändigt att ta till så drastiska åtgärder, det hade han inte behövt om samhället hade kunnat garantera att hustrun kunde få bo kvar i hemma efter det han var borta.


Respito.com

3 kommentarer:

Bengt sa...

Att han inte haft vett att spara pengar eller skaffa en försäkring mot inkomstbortfall så är det bara hans fel, inte statens. Det är ingen rättighet att ha ett fint hem och finansiell trygghet, det är något man tjänar ihop till genom att jobba och vara nyttig. Om man inte vill jobba och inte har sparat, vems fel är det då? Det är bara att anpassa kostymen efter plånboken. Det kan aldrig vara rättfärdigat med stöld.

Aila sa...

Jag tänkte mer om han har varit sjuk och inte förmått att ordna sin ekonomi. Givetvis ska ingen stjäla men om han har gjort allt han kunnat och ändå inte klarar sin ekonomi så kan jag förstå att tankarna dyker upp. Nu gick han så långt som till handling och det skulle inte många göra men jag kan slå vad om att många tänker tanken när inga utvägar finns kvar och det inte finns annan hjälp att få.

RealExams sa...

Nice post and I really enjoy your blog. Really looking forward to read more. Keep writing. Thanks for sharing.