söndag 16 november 2008

Hurra! nu är det vinter

Jag tycker om hösten och vintern, när jag säger det högt så tittar alla på mig som om jag var mindre vetande och inte förstår mitt eget bästa. -Det är ju så mörkt och kallt! säger dom och tittar på mig som att, nu förstår hon väl, varför man inte kan tycka om hösten och vintern. Men då säger jag att jag tycker om när det är mörkt ute och jag får tända ljus och ha det mysigt inne. Nu ser jag lättnade i ögonen, aha! du tycker att det är mysigt inne när det är mörkt och kallt ute. Javisst, säger jag då, nu törs jag inte säga nåt mer om att jag visst tycker om mörker och kyla. Det mysigaste som finns är att stå ute en sjärnklar kall kväll och titta upp mot himlen, se alla stjärnorna och om jag har tur lite norrsken. Men det törs jag inte säga för jag vill ju inte helt förstöra ordningen för vad som är acceptabelt att tycka om mörker och kyla. Det här bilden har jag tagit av sandtaget nu i eftermiddag, ingen kan säga att inte vintern är vacker.

Inga kommentarer: