torsdag 12 februari 2009

Jag tror inte på det


Jag tror inte för fem öre att man kan undgå att man är gravid i åtta månader, inte en gång utan två. Om hon har missat det i några månader första gången kan ju vara, hon är ung och kanske inte känner igen tecknen. Men man missare inte samma tecken en gång till. Om hon hade varit väldigt överviktig så hade det varit möjligt att missa en trekilosklump i magen men hon är smal. så det finns inte en möjlighet på det här jordklotet att hon kan ha missat samma klump i magen två gånger. Det kallas för förträngning för ingen kan få mig att tro att hon inte ens misstänkte att så kunde vara fallet andra gången.
http://www.aftonbladet.se/wendela/barn/article4388938.ab

32 kommentarer:

Anonym sa...

Jag skulle vilja veta vad en 16 årig tjej gör i sänghalmen över huvud taget? Och med tanke på att detta är barn nummer två så borde hon alltså varit max 14,5 när hon pippa första gången. Det är mig veteligen olagligt i Sverige.
Lär er döttrar att hålla ihop knäna!
Och nä, jag tror inte heller på det. Det verkar helt osannolikt.

Anonym sa...

Myyycket skumt !! Hon måste ha vetat om det gång nummer två, även om hon är ung så kan hon väl inte ha missat det ? Hon verkar rätt smal också, vilket gör saken ännu mindre sannolik

Anonym sa...

Sist jag kollade sparkar och rör barn på sig magen från 5 månader eller nåt sånt. Svårt att missa så, förträngning deluxe. ja. Att ha sex för 15 är inte olagligt så länge den du har det med är under 15...

profanum_vulgus sa...

Det är inte olagligt att ha sex innan 15 år, det är olagligt att ha sex med någon som ej fyllt 15 år om man själv är över 15 (och det anses sakna straffvärde om man inte är märkbart äldre).

Men det är klart att det måste ha märkts, hon är ju jättetunn. Men jag har hört det där tidigare, en gång var det en kvinna vars man hade steriliserat sig och hon drog ut på att berätta för honom tills barnet föddes sedan hävdade hon att hon inget märkt. Andra gången var det en lätt utvecklingsstörd tjej som bodde hos sina föräldrar och som inte ville avslöja att hon haft sex med sin pojkvän (hon var över 20 år).
Bägge dessa var i min närhet, så det är nog inget ovanligt, även om det är otroligt.

Anonym sa...

ålder har väl ingenting med saken att göra?? man märker väl inte att man är gravid lättare när man är 25 än 16?? jag vet en kompis vars mamma inte visste att hon var gravid förrän kvällen hon skulle föda. men hon var iofs gravt överviktig.

sålänge man är en bra mamma har ålder inget med saken att göra. jag är 21 och mamma och stortrivs med det. en del vill hellre vara ut och festa i min ålder men jag älskar mammalivet och allt vad det innebär.

Aila sa...

Om man är riktigt ung så kan det vara förståeligt att missa att man är gravid åtminstone första halvan av graviditeten, men sen blir det nog svårt att ignorera speciellt om man är smal och helt plötsligt får en stor hård bula på magen som till om med rör på sig ibland?? Om man ändå inte begriper att bulan kan vara ett barn så måste man väl vända sig till en läkare för att få "bulan" undersökt.

Anonym sa...

Det måste handla om förträngning. Tjejen måste ju ha vetat att hon haft oskyddat sex och att det kunde leda till en graviditet. Om man då vet det och efter ett tag går upp i vikt borde man förstå. Ännu mer obegripligt är det att hon kunde hamna i samma situation en gång till! Hon borde ha "lärt" sig något, efter första gången. Sedan kan man tycka att en så pass ung tjej borde kunna vänta med sexlivet ett tag, särskilt med tanke på att hon inte riktigt verkar mogen för det och förstår konsekvenserna av det. Hon är ju bara ett barn som fått barn, och är inte ens myndig. Hoppas att om hon blir gravid någon mer gång så blir det planerat och att hon har större koll på tillvaron.

Anonym sa...

du kan inte skriva såhär för du vet inget av det som har hänt. du kanske borde kolla upp det. jag är en vän till familjen och jag vet att sophia inte har vetat om det någon av gångerna. och till dig andy, vet du hur lång tid det var mellan graviditeterna? ingen som hade träffat henne veckan innan hon födde kunde se något.

Anonym sa...

Jag har själv tre barn,varit gravid fyra gånger. Det är rent psykologiskt i henes fall,klassisk förträngning,en graviditet handlar inte bara om utebliven mens. Det är hormoner,svullna bröst,matsug (ok,inte alla). Jag märkte att jag var gravid i princip på en gång.Jag behövde inte ens graviditetstest! Ok,tjejen är ung men någon måste väll ha talat om vad som händer i kroppen under graviditeten!?

Anonym sa...

hmm måste försvara den lilla tjej.
Det kan mycket väl skett att hon inte visste något, jag säger detta för jag vet hur det är.
Själv var jag 28 år när jag helt plötsligt födde min dotter 3 månader för tidigt. Jag hade regelbunden vanlig mens.
Jag visste inte om graviditetn, men tyckte det var konstigt att mina tarmar rörde sig hela tiden, förstod inte alls.
Jag var smal & är smal fortfarande, hade inga tecken alls & följa efter. SÅ jag tror att den tjejen kanske hade likadant som jag.
VAr så snäll & inte utala er om saker som ni inte vet om

Anonym sa...

Jag tycker också att det låter heeeelt sjukt!! Hur kan man gå nästan hela graviditeten utan att veta/märka nåt?!?

Anonym sa...

tycker ni e trångsynta som inte förstår & utalar er om saker ni inte vet om!
Ja det går & jag vet själv för det har hänt mej.

Aila sa...

Om Sophia har tagit illa vid sig av vad jag har skrivit så ber jag om ursäkt tusen gånger om, det var inte min mening. Jag bara ifrågasätter hur det kan vara möjligt att missa två graviditeter. Jag vet att det har hänt att någon har missat en gravititet som har resulterat i en för tidig förlossning men två gånger och till synes två väldigt långt gångna graviditeter verkar lite som att man kanske inte vill förstå.

Anonym sa...

Man kan säkert missa en graviditet, det har jag hört om flera gånger. Men det jag reagerar på är att hon har blivit gravid två gånger. Borde man inte tänka på att ha säkert sex om man som tonåring precis fött ett barn? Det var ju en stor omställning för hela familjen och det är ju tur att allt gått så bra.

Anonym sa...

Kompisens mamma råkade ut för samma sak, åkte in för njursten och upptäckte att hon va gravid i åttonde månaden, två år senare åker hon in igen för samma symptom men med en liten föraning denna gången, två veckor senare föddes min vän. Så visst, det är inte omöjligt, även om många vill påstå de. Diverse preventivmedel hjälper inte för alla, även om det är ovanligt.

Furiniel sa...

Intressant att se hur trångsynta så många människor är. Ja, de flesta gravida får märkbara symptom men inte alla. Och du anonym med tre barn, bara för att du inte behövde graviditetstest för att du hade så tydliga symptom, tror du att det är så för alla bara för att det var så för dig?

Ni som tycker att hon borde ha lärt sig till graviditet nummer två, hur fan skulle hon ha gjort det? Hon trodde ju att allt var som vanligt. Det enda hon skulle kunna ha lärt sig är att hon borde göra ett graviditetstest varje månad, för det kan i vissa fall vara ända sättet att upptäcka graviditeten.

Herregud, INGEN i hennes närhet hade märkt någonting! Tror ni att alla hennes lärare och klasskamrater misstänkte att hon var gravid i flera månader utan att säga något till någon? Hade lärarna misstänkt något så hade graviditetstestet tagits mycket tidigare.

Och till "En som fundera", läs artikeln igen så ser du att hon skyddade sig efter den första graviditeten, det var ett byte mellan två preventivmedel som möjliggjorde den andra graviditeten.

Och till alla er moralnissar som var unga vid tiden för Jesu födelse, tonåringar knullar. Jag kan garantera att hon är lååångt ifrån den enda som har sex i den åldern.

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...

Hej på er där ute i data världen!

Alla har vi en åsikt och det är något Sophia får räkna med. Hon har valt att gå till media precis som första gången hon fick sitt barn. Tv och tidningen skrev långt reportage om henne, de var i skolan etc,klart hon får räkna ut lite att det blir uppmärksamhet av det hela. Men att hon har kommit på detta själv, nej det har hennes mamma gjort . Tycker synd om Sophia att hon är så pass ung att det är inte så smart att gå ut i media och lämna ut hela sitt liv.

Jag önskar både henne och pappan lycka till med dessa fina barn.

Anonym sa...

mådde barnen bra?honmåste ju haft minimala fosterrörelser,moderkakan i framvägg?hur stora var barnen?måste vart pyttesmå!hoppas inte hennes livstil påverkade barnens utveckling osv..känns helt osannolikt att det inte syntes,även om det inte syns när man står upp så syns ju en hård bulle när man lägger sig ner...

Anonym sa...

Att andra känner någon som råkat ut för samma sak eller själva råkat ut för det bevisar väl bara att psykologisk bortträngning kan fungera för fler människor.

Titta gärna på familjeliv.se för bilder på hur normalviktiga och smala gravida ser ut de sista månaderna innan de föder.
/Limona

Mens eller inte, går man tiden ut och är normalviktig från början så går det inte att dölja magen.

Anonym sa...

Jag känner faktiskt en tjej med liknande historia! Graviditeten syntes inte alls i 7 månader, hade mens och inga övriga symptomer. För er personer som inte kan förstå, så beror det säkerligen på hur barnet ligger i magen om det syns eller inte. Ett nyfött barn är inte alls stort som vissa kanske inte vet! Även om man vet att man är gravid äter man säkert extra och går upp i vikt, samt så håller man inte in magen lika mycket. Måste nog säga grattis till Sophia för en drömgraviditet utan viktuppgång och säkert inga bristningar! :)

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...

Jag har själv tre barn,varit gravid fyra gånger. Det är rent psykologiskt i henes fall,klassisk förträngning,en graviditet handlar inte bara om utebliven mens. Det är hormoner,svullna bröst,matsug (ok,inte alla). Jag märkte att jag var gravid i princip på en gång.Jag behövde inte ens graviditetstest! Ok,tjejen är ung men någon måste väll ha talat om vad som händer i kroppen under graviditeten!?

Svar

Du Anonym tror du verkligen det e så för alla? Bara för att du inte behöver en graviditetstest? Vissa känner bara inte av att det e gravida alla får inte symtom e det så svårt att fatta det? Tro vad du vill om henne. Bara för att du e så expert för att känna när du e gravid!!!

Anonym sa...

Ni är ju helt otroliga! Hur kan ni sitta här och avgöra hur ALLA ska vara när de blir gravida?! Jag fick lära mig tidigt att alla är vi olika och efter det går jag ännu! Tycker ni samtliga som inte tror ett dugg på detta ska kontakta experter på detta område. De om några kan talla om att alla inte blir öm i brösten, slutar få mens, blir stora och ökad aptit. Foster kan ligga "bakåt" i magen in mot ryggraden vilket 99,9 % av alla verkar ha missat helt. Ta reda på fakta innan ni fördömmer ngn fäör det gör ni med era ord och trångsynta åsikter!

Anonym sa...

Anonym 99,9% varför syns fostret inte alltid vid ultraljud?

Anonym sa...

Men vad ni slåss mot att sätta etiketten förträngning på flickan. Vad är det som är så hemskt eller otroligt med det? Nån slags förnekelse eller förträning måste det ju handla om om man trots kunskap om hur barn blir till, två gånger missar fosterrörelser och en mage som oavsett hur fostret ligger måste ha blivit större om än inte gigantisk. Antingen det eller så är hon osedvanligt dum vilket väl är värre isf. Förträngt, åtminstone av henne, måste det ha varit. Och vad är det nu som är så hemskt med det?

Anonym sa...

OK - de flesta är överens om att det handlar om förträngning... precis som det stod i reportaget...!!!
så vad nytt här...? Jo, ett vidrig och föga avundsvärt behov av att vräka ur sig, spy galla och försöka inbilla oss läsare att ni själva minsann är så bra och duktiga, bäst på barnuppfostran och kan allt! Det som framförallt framkommer här är era egna behov, att känna er bekräftade och duktiga. Tragiskt! Hur många av er gläds åt två vackra barn i en stor familj som ställer upp för varandra?! Vilken tur både barnen och mamman har!

Anonym sa...

Ett inlägg till dig andy!

Andy sa...
Jag skulle vilja veta vad en 16 årig tjej gör i sänghalmen över huvud taget? Och med tanke på att detta är barn nummer två så borde hon alltså varit max 14,5 när hon pippa första gången. Det är mig veteligen olagligt i Sverige.
Lär er döttrar att hålla ihop knäna!
Och nä, jag tror inte heller på det. Det verkar helt osannolikt.


Patetiskt svar helt ärligt talat! Tror du verkligen inte att tonåringar har sex med varandra? Antingen är du FUL eller en MES som ingen tjej vill ha! eller så är du HOMOSEXUELL!
Snälla, kom inte och säg att du inte ville ha sex när du själv var tonåring?

Anonym sa...

Halmstad; ditt svar var ju också väldigt moget.

För övrigt anser jag, som någon sade, att om man går ut i media med en sån här sak måste man väl räkna med reaktioner. Oavsett vad som hänt tycker jag det faktum att man kontaktat Aftonbladet tyder på att något inte är riktigt rätt.

Bra blogg!

Anonym sa...

Vad har ni för rätt att sitta och döma den här tjejen! Ni vet ingenting om hur det gick till eller hur det hände. Så snälla, sluta DÖMA!

Anonym sa...

Jag undrar om du ens varit gravid och SJÄLV vet tecken som man känner igen?! hon har ju själv sagt att hon kände saker i magen och mådde illa och svimmade tom, men läkaren gjorde inget ul förns i den måndaen!
Och om du hade varit gravid så skulle du veta att ALLA BÄR SIN LIVMODER OLIKA LÅNGT FRAM!!! Jag tex, bär mitt barn och livmoder väldigt långt fram, och det är mer synligt att jag är gravid, medans en tjej som jag känner, bär sitt barn väldigtväldigt långt bak och man kan knappt se att hon är gravid, trots att hon är i vecka 40 snart!

Så ja, det är faktiskt mycket möjligt, och förmodligen sant att hon inte upptäckte det förns så sent. och du vet väl inte ens att hon och alla barnmorskor räknar med graviditetsmånader, vilket är 10 månader, och ni okunniga räknar av någon anledning kalendermånader, vilket är 9.
Läs på lite INNAN du gör påhopp!

Anonym sa...

Men är ni helt väck. Hon kanske blev våldtagen. lite svårt att att ihop knäna då!!!