fredag 29 maj 2009

"The fiddlerhobbit"

Kanske inte världens mest skönsjungande pojk men absolut en otroligt charmig och söt fiolspelande "grannpojk"

Det är nog inte själva kritiken mot Alexander Rybaks musik som upprör den norska befolkningen så mycket att dom nästan går man ur huse med facklor för att leta reda på Markus Larsson, det är nog mer att han kallade honom för en kass fiolhob. 

För det första så är det absolut inget fel på Alexander Rybaks fiolspel och det har väl ingen heller påstått, tror jag. För det andra så är han en duktig underhållare och jag tror inte att han eller någon annan har försökt framställa honom som något annat än en söt norsk fiolspelande yngling som har tagit hem förstaplatsen i ESC till Norge. 

Jag tycker att det var lite onödigt att kalla honom för kass fiolhob, det är ju ändå bara en ung kille som råkar ha lyckas charma schlagerälskare och hela norska befolkningen (och mig med) med sitt glada leende och sitt flinka fiolspel. Att han faktisk liknar en söt hobbit som tittar under luggen med sina bruna ögon kan väl inte vara helt en nackdel för karriären.

Läs även andra bloggares åsikter om 
Respito.com

5 kommentarer:

Anonym sa...

Han ser ut som Frodo och spela fiol det verkar han kunna men sångrösten kunde filas på lite till. Han är ung så har har väl tid att mogna antar jag.

Dex sa...

Men grejen som det hela handlade om är ju huruvida skivan han släppte var bra. Efter att ha lyssnat på låtarna på på hans MySpace så kan jag bara hålla med Markus Larsson i sak. Skivan är inte bra. Den håller samma kaliber som något som släpps av någon som precis blivit utröstad från idol. På så sätt är han som smurfhits. Det är i ropet en vecka, man tycker att det är bra för att det är aktuellt och för att personen är känd men om ett halvår, när årets ESC är gammal skåpsmat och en ny omgång idol-artister sett dagens ljus, så är det här något som aldrig någonsin kommer att spelas igen. Det kommer inte att vara ett sådant album som ger folk glansiga ögon när man pratar om det år 2020. Där har ML rätt. Albumet är skit. Det är snabbt framtaget för att sälja och rida på framgångsvågen som Melodifestivalen och ESC medförde, precis på samma sätt som smurfhits plattorna var på sin tid eller Idolartisternas skivor i nutid. Att killen ser mer ut som en hob än vad hoberna i LOTR filmerna gör var kanske onödigt att nämna i en recention men stämmer ju.

Så sammanfattningsvis: fiolhobens platta suger jävligt duktigt. På riktigt...

Aila sa...

Jag tror att han är mer än en dagslända men det får väl tiden utvisa, jag har haft fel förr och kommer förmodligen att ha fel igen men jag tror på en framtid inom musiken för Rybak.

Art of jean sa...

Själv tycker jag att han verkar jättecharmig och spelar bra fiol och är jättesöt. ÄR han så kort så man kan kalla honom för en hob?

kajsa sa...

Alltså, nu har jag varit i Norge
några gånger efter Masken Larssons
s k recension och norska befolkningen verkar inte vara speciellt upprörd av den enkla anledningen att många inte känner till Masken Larssons s k recsension,
och de som har läst känner till Aftonbladet och VG,s mediefight mellan Sverige och Norge, vad kan gälla musik, sport, ekonomi, you name it. De bryr sig inte så mycket.
Men många gillar Rybak thats for sure men verkar acceptera att många svenskar endast gillar svenska bidrag.