söndag 3 maj 2009

Jag har en fråga


Diamantia.com
Etthundra meter på fem sekunder?
Låt säga att jag hade levt precis innan big bang, då måste jag ha varit helt orörlig för massan hade ju inte börjat accelerera än. Om universum nu har accelererat till den hastigheten att jag kan springa etthundra meter på tio sekunder kommer jag att kunna springa etthundra meter på fem sekunder när universum accelererat till den dubbla hastigheten av vad det nu har eller är det så att etthundra meter då blir tvåhundra meter och fortfarande tar lika lång tid att springa? Då måste det ha varit så trögt alldeles i början efter smällen att det skulle ha tagit mig tio sekunder att springa en millimeter. 

Läs även andra bloggares åsikter om, 

9 kommentarer:

Anonym sa...

Tänk istället om Big Bang vore en illusion som inte änns egentligen inträffade, även om många väljer at tro det?. Teorin är inte perfekt tydligen. Det är något med big bang teorin som förmodligen saknas så att denne bara ger en grovt förenklad bild av som exakt hände.

Det sägs även att hastigheten på ljuset inte var den vi känner till idag, och då väcks ytterligare tankar om vad som borde gå snabbare. Rummet expanderar sig snabbare än ljuset enligt teorien.


Varför jag envisas är för jag håller på bygga en stargate i garaget, men det är risk att jag skapar ett svart hål och suger ned hela männskligheten, så är någon snäll att förklara grunderna så man kan undvika de mest pinsama missarna i början, så vore det grejt :)


:))

Aila sa...

Säg till när du byggt färdigt, jag har alltid undrat om svarta hål verkligen existerar och ifall dom gör det hur ser dom ut på nära håll, och vad finns bakom dom? =)

Anonym sa...

Åh min vänn, jag tror du kommer märka det. Jag tror faktist alla grannarna kommer märka det också ....först... sedan du :)

Hela livet är ett enda stort mörker, det enda som ger ljus i den tillvaron är just glädjen man har åt de pinsamma missarna man åstadkom.


:))

Aila sa...

Livet ter sig nog ännu mörker i ett svart hål, så jag tänker försöka njuta av solen och värmen så länge tills det svarta hålet slukar mig=)

Anonym sa...

:)

Ack, så talar en sann vårsol, inte ett svart hål. När jag var ute och gick mina "powerwalk" imorse så fick jag syn på en gigantisk stor hare, jag ryckte snabbt till i min vånda och knäppa tillvaro och tänkte förhastat, jag fantiserar, nej svarade då haren men det är som jag fantiserar om människan

Vad hette haren?

Det är den där 10 000 kronors frågan igen.

Lika svårt måste det vara att svara på vad som finns bakom ett svart hål. Jag tror männskligheten i sitt omtöckande hölje står på randen till någonting riktigt riktigt stort och det kan röra sig om ett relativt kort tid förräns vi upptäcker det.

Frågan är ska vi vänta med att knacka på dörren eller ska vi stiga in... i det svarta hålet?

:))

Aila sa...

Jag är så nyfiken så jag skulle förmodligen stå först i kön och jag skulle inte ha tid att knacka=)

Anonym sa...

LOL, det är bara ta för dig :)

Jag tror vi snart kommer få se det,
svaren på våra frågor vi ställt oss
Det är bara fråga om tid nu.

Har redan sett tecken på det fina och helt ofattbara som väntar männskligheten. Fast tecken som många har missat, vilket gör det här lite mer underhållande. :D


Ha en trevlig dag ute i vårsolen!

/Livsastronauten

:))

Anonym sa...

Nej.
Din fråga förutsätter att du bor på jorden. Då måste man förutsätta att jorden påverkas av denna accelerationskillnad och du inte alls, då du bor på jorden. Du står stilla relativt jorden men inte relativt universums mittpunkt. Därav, såvida inte andra krafter påverkar (såsom andra kroppar vars gravitation påverkar dig), kommer förutsättningarna för dig inte att ändras på något sätt.

Om du inte bott på jorden, ja då hade du antagligen inte kunnat springa överhuvudtaget. Hade du bott på en annan planet, hade det förmodligen varit andra förhållanden som gravitation, motstånd (luft i vårt fall) och friktion.

daniel sa...

Bortsett fran allt flummande har sa har jag svart att forestalla mig nagot levde fore "Big Bang". Och ha det som en hypotes ar bara lojligt.