söndag 31 maj 2009

Vilken idioti, tvång fungerar aldrig


Det kan vara slut på befrielse från skolans sexualundervisning om ny lag går igenom

Det är fel att försöka lagstifta eller tvinga föräldrar att skicka sina barn till en undervisning eller ett ämne som dom inte känner att dom stöder. Samtidigt som jag tycker att det fel tvångsundervisa barn så tycker jag det är lika fel att barnen blir fråntagen den undervisningen och jag tror att fler barn missar viktig information om man försöker tvinga föräldrarna att skicka dit barnen. 

Det kommer bara att resultera i att barnen antingen blir sjuka på just dom timmarna eller att barnen sätts i religiösa friskolor och inget av dom alternativer kommer att ge barnen mer kunskap, varken när det gäller simmning, idrott eller sexualkunskap. 

Det måste gå att lösa på frivillig väg och vad man däremot skulle kunna erbjuda föräldrar och barn som inte känner sig bekväma i dom situationerna är att dela upp klasserna i pojkar och flickor i just dom ämnena och sedan se till att det är samma kön på läraren som undervisar. Då skulle säkert många (inte alla) känna att det är okey med både idrott, bad och sexualkunskap. 

Läs även andra bloggares åsikter om 

9 kommentarer:

Anonym sa...

Håller med. Det stod aldrig på någon sten att "här gäller svea rikes lag" när de första människorna kom vandrandes. Det är människorna som formar levnadsreglerna. Själv har jag köpt en bönematta och lagt i källaren tills den dagen kommer..alibi..mina vänner..alibi.

ÄRRHÅ sa...

Idag tvingar vi alla barn att gå i skolan. Att muslimska tjejer skulle undantas från vissa lektioner på grund av föräldrarnas vilja är för mig otänkbart. Dina förslag skulle innebära att Sverige skulle gå många år bakåt i tiden, både när det gäller könssegregation och sekularisering.

Aila sa...

Jag tror på samarbete och frivillighet inte på tvång. Att tvinga någon till någonting gör den personen till en förlorare och ingen vill vara en förlorare, då är det bättre att med samarbete försöka uppnå det man vill för då känner sig ingen överkörd och maktlös.

Anonym sa...

Under samma resonemang kan vi avskaffa hela asmhället, allt bygger på något typ av tvångssamarbete.

Du tvingas betala skatt, du har plikt att försvara landet, du har plikt att delta i utbildning, du har plikt att följa lagar och regler.

Löjligt att ni kan uppröras över att alla ska ha samma utbildning i grunden.

Aila sa...

Jag håller med om att alla har rätt till samma utbildning men det kan vara så att det finns olika sätt att ge undervisningen på. Om man kan tillmötesgå varandra så kommer det barnen tillgodo till slut.

Anonym sa...

Känns som att politikerna har lite lite att göra.

Ganska korkat förslag i min mening. Tror knappast att denna tvångslag kommer få dessa religiösa personer att vallfärda till simsalen.

Sen är det ju ingen viktig kunskap som sprids i idrotts salen.

Utlänningarna har oftast ganska bra fysik om man jämför med svenskarna.. Det land med mest benskörhet i världen.

Emelie sa...

De vill ju inte att anledningen "jag får in delta i simundervisningen för att mina föräldrar inte gillar det" ska tas bort! Det är ju inte så att de tänker gå till domstol om inte Anna, 15, simmar på idrottslektionen. Men de vill att eleverna själva ska bada om de nu vill.
Men att dela upp idrotten i tjejer och killar känns på något sätt lite fel. Vi hade så på högstadiet i 7:an och 8:an. Nu är jag ju idrottstjej så jag tyckte det var tråkigt med noll motstånd.

Anonym sa...

Alla måste ha grundutbildning i ett civiliserat samhälle som Sverige. Religion som är en ovetenskaplig 'saga'kan inte vara en anledning för att inte delta i sex eller sim undervisning. Jag var osäker vem ska jag rösta på. Nu vet jag:folkpartiet som vågar tala politisk okorrect men viktig sanning. Go folkpartiet. Jag är lite trott på religionen som vill blanda i landets lagar. Själv lämnade ett muslimskt land pga religiör förtryck och odemokratiska islamiska lagar.
Hoppades Sverige är ett land där vi kan leva ett land där sundsförnuft, inte religion ska bestämma--men tyvärr sossarna har gjört landed som på väg mot Iran eller Afganistan. Hälre dö än bo ett sådant fanatiskt land!
Ex-muslim

Aila sa...

Det är väl bättre att eleverna deltar i undervisningen på sina villkor än att dom uteblir helt, jag är rädd för att tvång mer skrämmer bort elever än engagerar dom.