söndag 19 juli 2009

Prygla dom på stadens torg

Ställ upp dom i rad på stadens torg och prygla dom sen låter vi dom springa gatlopp nedför storgatan så att dom förstår att det dom gör är fel, KD alltså, inte dom anonyma kvinnorna som har gjort abort.

Jag antar att det är dags för KD att komma med någonting kontroversiellt att diskutera och vad är som vanligt mer kontroversiellt än abortlagarnas vara eller icke vara och hur dom ska utformas. KD vet att det aldrig skulle bli verklighet att registrera kvinnor som gör abort, det vore som att kliva flera hundra år tillbaka i tiden och underminera det som kvinnor har kämpat för ända fram till att lagen om fri abort klubbades igenom och kvinnorna själva fick rätten att bestämma över sin kropp och över sitt liv.

Om en registrering av kvinnorna som vill göra en abort skulle bli verklighet så måste först hela lagen om fri abort rivas upp och kvinnor som av en eller annan anledning inte vill uppge sitt rätta namn kommer återigen att måsta gå till personer som är mer eller mindre utbildade att utföra aborter, med infektioner, felbehandlingar, sterilitet och i värsta fall dödsfall som följd.

Jag antar att det inte är det scenariet som KD är ute efter utan dom vill helt enkelt ha kontroll över kvinnorna och stigmatisera aborter och göra så att gravida kvinnor måste försvara sin rätt inför sjukvården, politiker, anhöriga och hela samhället.

Ingen ska få mig att tro att någon vill registrera aborterande kvinnor så att dom stackars missledda kvinnorna får hjälp att förebygga graviditeten utan nog är det för att kunna påverka redan gravida och få dom att låta bli att göra abort. KD hoppas att om anonymiteten försvinner så försvinner mångas kvinnors mod att gå och begära en abort när dom vet att det kommer att stå i deras journaler i all evighet till allmän beskådan av alla som vill använda uppgifterna i utbildningsyfte, statistik och riktad preventivmedelsinformation.

Alla vet att sekretessen inom vården idag är lika ihålig som ett durkslag och vem som helst med lite fantasi och kontakter kan när som helst få tillgång till vilken journal som helst och den vetskapen skulle skrämma bort varenda kvinna som idag vill göra en anonym abort men det är väl det som är meningen.

Läs även andra bloggares åsikter om

7 kommentarer:

Johan sa...

Håller med.

KD är farliga för en fortsatt utveckling av demokratin och friheten. De är sveriges motsvarighet till ayatollorna i Iran.

Bengt sa...

Alltså. Jag kanske är felunderrättad men jag levde i förvissningen om att det är tjänstefel att inte föra journal vid medicinska ingrepp. Alltså står det redan i kvinnans journal, ingen förändring där. Syftet i grunden är ju lovligt, att få en vetenskaplig analys över vart det brister och kunna motverka det. För du menar väl inte att en abort är en framgång utan något som vi vill få ner antalet av i alla fall? Sen tycker jag nog att man kan föra den nödvändiga statistiken utan att koppla det till individen, eller att man ersätter personnumret med ett ID-nummer och att kopplingen dem emellan finns men inte får ses eller användas direkt av någon. Hur tror ni vi får all sjukvårdsstatistik vi bombas med redan idag?

Aila sa...

Man kan göra en abort anonymt idag, man behöver alltså inte uppge sitt namn om man inte vill det. Statistik kan väl aborten användas till i alla fall, bara det inte framgår vem som gjort den om inte kvinnan vill det.

Om jag var rädd för reprissalier från min familj eller från fanatiska abortmotståndare så skulle jag inte lita på sekretessen i Svensk sjukvård, som sagt var så har den väl visats sig läka som ett såll.

Givetvis är en abort inget som någon är stolt över men ibland så har kvinnan inget val och då ska möjigheten till fri abort finnas.

Det är min personliga åsikt och andra får ha sina, bara deras åsikter inte inskränker på mina rättigheter.

Bengt sa...

Nej, det går inte att göra en anonym abort i Sverige idag. Det går däremot att som underårig få aborten hemlighållen för vårdnadshavaren. Utländska medborgare kan också få abort, hemlighållen, i Sverige men inte anonymt. Det står tydligt i Socialstyrelsens rekommendationer att det ska antecknas i journalen. Alla blanketter innehåller i personnummerfält och inga val för "anonym". Se http://www.sos.se/sosfs/2004_4/2004_4.pdf

Så, det argumentet faller. Jag läste även abortlagen och där finns inget sånt utrymme heller. Mao så registreras du redan om du gör abort, nu handlar det bara om att få bearbeta det datat och om det ska göras med eller utan koppling till individen. Journaler och diagnoser finns inte i något nationellt register och det är väl det man vill bygga i just det här fallet för att få ett grepp om vad som händer. Registreringen finns alltså redan, men inte sammanställningen.

Jag håller med i analysen av hur tätt det håller men som sagt, det problemet har vi redan i sakfrågan eftersom det journalförs. Mycket forskning bedrivs på avidentifierat material och det går säkert bra för detta med. KD är ju KD och man kan bli nervös av dom av många skäl men om man bara trimmar det här förslaget lite så ser jag inga problem med det. Det är min åsikt :) Snart har vi inte bara moralpanik utan även integritetspanik och jag tror inte något av dom är speciellt bra :) Föredrar Common sense.

Aila sa...

Jag har hört att det ska gå att göra en abort idag utan att uppge sitt riktiga namn, jag återkommer när eller om jag kan hitta igen var jag fått den (kanske vilseledande) informationen ifrån.

Vilhelmina sa...

Jag tycker att det är sorgligt.

Det är sorgligt att svenska medier för folket bakom ljuset genom att vinkla något många kvinnor i själva verket skulle ha stor nytta av till ett löjligt utspel från "Storebror".

Läs mitt inlägg om varför abortregister är bra, och varför de inte kommer att kunna användas för att sätta dit någon!

http://vilhelminaullemar.se/blogg/?p=472

Vilhelmina

Bengt sa...

Forska gärna i det du, jag vill gärna veta också. Visst är det roligt att ha "rätt" men ännu bättre är det att lära sig något nytt.