tisdag 17 mars 2009

Fläskcarré för 24,90


Diamantia.com
Grisar kokas levande på grund av slarv med bedövningen och avlivningen.

Jag undrar hur många liknande saker som måste komma fram innan man bestämmer sig för att bli vegetarian. Jag har länge funderat på att bli fegetarian (en form av feg vegetarian som forfarande äter fisk, ägg och mejeriprodukter) 

Jag såg häromdagen att Ica Maxi sålde fläskcarré i bit för 24,90 och då kan man undra om det är nåt fel på fläsket eller om det bara finns i en begränsad mängd som lockvara. 

Så var inte fallet, det finns hur mycke som helst och då kan man kanske förstå i vilken takt det köttet framställs och att det måste innefatta både djurplågeri under uppfödningen och under slakten. 

Det brukar ju heta att det man inte ser mår man inte dåligt av, det går snart inte att skylla på det längre. 

2 kommentarer:

Anonym sa...

När jag blev vegetarian var det ideologiska beslutat fattat långt innan jag lyckades sluta äta kött. Det tog några år av avvänjning. Alla favoriträtter man fick ge upp (köttfärssås, kycklingburgare, tonfisk ...), och krånglet på restauranger, svårt hitta vegetarisk nyttig färdigmat. Men det är det värt för mitt goda samvetes skull. Lev och låt leva, är mitt banér. Jag är inte längre medskyldig till smärtan och rädslan våra vänner djuren känner när de föds upp och dödas så billigt (och slarvigt) som möjligt. Och allt detta lidande endast för att tillfredsställa våra smaklökar ...
/Anki

Aila sa...

Det går bra att vara vegetarian hemma när man kan köpa råvaror och laga maten själv, problem blir det att hitta färdiglagad mat som smakar bra. Men ju fler som kräver bra vegetarisk mat på restauranger och i färdigmatsdiskarna desto bättre blir den.