måndag 27 april 2009

Rubrikerna dödar människor


Diamantia.com
Svinviruset kommer och tar dig

Jag undrar hur många som har dött av bieffekten av svinviruset, jag undrar hur många oroliga hjärtsjuka och svaga människor som blivit tippad över kanten på grund av alla skrämmande rubriker. 

Det finns många sköra människor, då tänker jag inte bara på fysiskt sköra utan på alla psykiskt instabila som tror att världen kommer att gå under och att det är lika bra ta saken i egna händer, bättre att förekomma än förekommas. 

Jag kan tänka mig att det just nu sitter en massa människor runt om i världen, panikslagna över alla domedagsprofetier och bara väntar på att svinpesten ska krypa in genom dörrspringan. Jag tror att media har skrämt ihjäl fler människor än vad svinviruset har tagit död på hittills. 
Läs även andra bloggares åsikter om,

6 kommentarer:

Bengt sa...

Påminner mig en om förvirrad tant jag mötte när jag var liten på slutet av 70-talet och man just hade börjat prata om surt regn och annat nedfall. Hon var helt förstörd och trodde regnet skulle vara frätande och att hon skulle dö...

Hon hade nog inte riktigt alla araberna i moskén men det är ju just sådana som det är synd om i såna här lägen, precis som du beskriver.

Aila sa...

Dagstidningar och nyheter som folk förr förväntade sig komma med fakta och välriktad information visar sig idag vara dom största bovarna när det gäller faktafel och skrämselpropaganda.

Bengt sa...

Tur vi gräsrötter har "bloggosfären" nu då så att tredje statsmakten inte får härja fritt nu när den knappt förmår rapportera sportresultat och börskurser korrekt längre. De är trots allt utsatta för mycket mer granskning nu och felaktigheter exponeras mycket lättare.

Aila sa...

Du har rätt, det är lika lätt för en mask att komma undan en myrstack som det är att komma undan med faktafel och felrapporteringar i tidningar idag=)men många äldre tror fortfarande blint på att det som står i tidningar är sant, dom har inte upptäckt att dagens dagstidningar är att likställa med skvallerpressen.

Lars Jönsson sa...

Till Bengt
Tredje statsmakten, ska det inte vara Fjärde statsmakten?

Bengt sa...

@Lars:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Tredje_statsmakten

Viss förvirring om begreppet kanske men det som oftast används i .se i min erfarenhet är tredje.